Bijzondere Bijbaan: Noortje & Alette

Geen bijbanen? Dan creëer je er zelf toch gewoon één! Waaghalzen, dat zijn Noortje van den Berg (21) en haar zus Alette van den Berg (24) wel. Zoals bij velen stopten de creatieve opdrachten met binnenstromen. Toch hield dit de vierdejaars CMD’er en zuslief (opgeleid in musicaltheater en nu bezig met een deeltijd studie Creative Business) niet tegen. Integendeel, ze vonden het de perfecte kans om een nieuw creatief storytelling bedrijf op te richten. En dat in coronatijd. “De tijd staat stil. Nu kunnen we uitzoeken wie we willen zijn.” 

SOCIAAL-MAATSCHAPPELIJKE BOODSCHAP

Het is een donkere koude dag wanneer we de (oorspronkelijk) Zwollenaren komen opzoeken in een extravagante studio met grote ramen aan de Cremerstraat. De muren hangen vol met zelfgemaakte kunst. In de hoek staan studiolampen. De kaarsen op tafel geven de rest van de ruimte een oranje gloed. “Dit is het kunstatelier van een vriendinnetje hoor”, zegt Noor snel wanneer we de kunst die aan de muur hangt bewonderen. “Wij zijn er ook heel jaloers op. Hopelijk kunnen we snel zelf ook zoiets vinden.” Met die uitspraak laat de CMD’er gelijk zien niet bang te zijn voor de toekomst, zelfs in een tijd waarin de creatieve sector weinig inkomsten vergaard. De zussen geloven in hun missie: “We willen verhalen vertellen met een sociaal-maatschappelijke boodschap. En die verhalen willen we vertellen op een manier die aansluit bij de huidige generatie van jongeren.” 

“Niemand is gelijk succesvol. Durf op je bek te gaan.”

PRIMA DONNA’S

Vandaar ook de naam en Insta-handle ‘DONNA.fem’. “We zijn wel een stelletje prima donna’s bij elkaar,” vertelt Alette lachend. “Dus we vonden ‘Donna’ heel sterk en catchy. Daarnaast zijn we natuurlijk ook familie en geloven we als feministen in de kracht van vrouwen en verandering. Maar het platform draait niet alleen om feminisme, aldus Noortje. “Er zijn veel verhalen die met de komst van sociale media en fake news niet op de juiste manier worden verteld. Content wordt gecreëerd met winst als einddoel. Soms is het lastig om alle informatie die je binnenkrijgt te filteren en de ware kern van een verhaal te zien. We willen meer denken vanuit het verhaal zelf. Cut all the bullshit. Content hoeft niet altijd gelikt te zijn. Laat gewoon het ware verhaal zien.”

ZUSSEN-SAMENWERKING

Die manier van denken heeft ons wel benieuwd gemaakt naar het verdienmodel van DONNA.fem. Alette zucht: “Ja, die opmerking krijgen we natuurlijk wel vaker. Gaan we financieel lekker? Nee, nog niet. We wisten allebei dat het riskant ging zijn. Maar de tijd staat stil. Nu kunnen we uitzoeken wie we willen zijn en ons ook daar op richten. We doen hier momenteel allebei nog wat naast. Noor werkt bij Sissy Boy en ik treed af en toe nog op, geef zanglessen, workshops en werk als commercieel assistent. Maar het is het waard. Het idee om dit bedrijf op te richten is er al best lang. We hebben dezelfde creatieve visie. Als ik een beeld in m’n hoofd heb, kan Noor dat goed vertalen. We willen allebei graag mensen goed naar onze content laten kijken, het liefst zelfs twee keer.” Verloopt de samenwerking tussen de zussen dan altijd zo vloeiend? Noor lacht. “Je gooit elkaar makkelijk voor de metaforische ‘bus’. Als iets niet lekker loopt, dan zegt je dat gewoon tegen elkaar. Het is makkelijker om zoiets van je zus te horen dan van een collega.” 

‘VERKEERD VERBONDEN’

De kans om echt samen te gaan werken en mensen ‘twee keer te laten kijken’, die krijgen de zussen binnenkort. “We werken momenteel aan ons eerste project, waar we uit eigen zak voor betalen. Het idee is om wat exposure voor onszelf te creëren en onszelf te kunnen positioneren. Onze Instagram moet wel inspirerend blijven.” Waar dat project dan over gaat? “Het heet ‘verkeerd verbonden’ en slaat op de tijd van nu. Je kan je vrienden niet knuffelen, eerstejaars kunnen moeilijker verbinding vinden met hun studie of studiegenoten. Je hart en hoofd voelen eigenlijk verkeerd verbonden aan. We hebben nu allerlei interviews met de telefoon opgenomen. De beelden daarbij gaan in eerste instantie door middel van een drone lege landschappen weergeven, aan het einde komen de personen van de interviews naar voren. Op die manier verbinden de emotie, het interview en het hart weer met het brein.” 
Of de zussen nog advies hebben voor de stiekeme dromers die ook wel een bedrijf willen oprichten? Noor knikt resoluut. “Gewoon doen! Ik merk dat iedereen ideeën heeft, maar er zijn weinig mensen die hun ideeën ook daadwerkelijk uit durven te voeren. Zet dingen op Instagram. Je trekt vanzelf wel het juiste publiek. Niemand is gelijk succesvol. Durf op je bek te gaan.”

Tekst: Anouk Bowman, Beeld: Geke Bosch